oktober 2017
Z m D w d v Z
« sep    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Workshops

/Workshops
Workshops 2017-03-13T15:41:20+00:00

Dat een handpop door veel kinderen als laagdrempelig en veilig wordt ervaren is bekend. Dat een handpop kinderen kan uitdagen tot spreken, spel, nieuwe gebieden verkennen, grenzen verleggen en het aanleren van leerinhouden c.q. vaardigheden is ook duidelijk en dat maakt dat de handpop een enorme meerwaarde kan hebben voor iedereen die met kinderen werkt.

Maar hoe doe je dat nou? Hoe creëer je een pop die geloofwaardig is? Hoe introduceer je die bij kinderen? Wat ga je daar dan vervolgens mee doen? En misschien nog wel belangrijker: Hoe zorg je dat de pop aantrekkelijk blijft voor de kinderen en niet na een poosje in de kast verdwijnt? Om u daarmee te helpen hebben wij een aantal workshops ontwikkeld die u zullen helpen het werken met de pop concreet handen en voeten te geven.

Werken met een handpop is een vaardigheid die vooral te leren is door DOEN. Maar wanneer u de pop wilt gebruiken als een pedagogisch hulpmiddel dan komt er iets meer bij kijken dan alleen de vaardigheid ‘spel’. Zoals u hier heeft kunnen lezen is een handpop als pedagogisch hulpmiddel een combinatie van spel, inhoud en inzicht. En die laatste twee zijn misschien wel de belangrijksten omdat die maken dat kinderen de pop interessant blijven vinden en de pop als een heel veilig vriendje gaan ervaren.

In de praktijk gaat er nogal eens iets mis bij het werken met een handpop omdat er van tevoren niet genoeg is nagedacht over de invulling van de pop. Over hoe een kind een pop nou eigenlijk ziet, niet zelden wordt de magie van de pop onbewust doorbroken en blijkt hij ineens niet meer te werken. Kinderen haken af, vinden de pop niet meer interessant en de pop verdwijnt op of in een kast. Héél jammer want de handpop heeft alles in zich om uit te groeien tot een prachtig en heel veelzijdig hulpmiddel. Hoe u dat doet kunnen wij u leren.

Al onze workshops zijn praktisch van aard, wat betekent dat u direct zélf met de pop aan de slag gaat. Dat lijkt eng maar iedere deelnemer die bij ons binnenkomt, komt om te leren, ervaart dezelfde drempels die getrotseerd moeten worden en dat maakt de situatie veilig. U hoeft geen presentatie te geven en mag spelen op de manier die op dat moment het best voor u voelt. Juist door te spelen en de mogelijkheden, handelingen en bewegingen van de pop aan den lijve te ondervinden wordt de vertaalslag naar uw eigen dagelijkse praktijk makkelijker en concreter. Om deel te nemen aan een workshop is het niet nodig dat u zelf een pop heeft, wij zorgen voor voldoende handpoppen waar u mee kunt oefenen. Ook is het niet nodig om ervaring te hebben met het werken met handpoppen (m.u.v. een vervolgworkshop). Interesse hebben in, nieuwsgierig zijn naar, enthousiast zijn over en ervaring willen opdoen met handpoppen is genoeg.

Deze workshops kunt u bij ons volgen:

Lees meer

basisworkshop-de-handpop-als-ped-klBasisworkshop “De handpop als pedagogisch hulpmiddel”

In deze basisworkshop komen de basisbeginselen van het werken met de handpop als pedagogisch hulpmiddel binnen pedagogische-, educatieve-, hulpverlenende-, en/of interactieve situaties aan de orde. We bedoelen daarmee alle situaties (of spelsituaties) waarin u het kind iets wil meegeven, leren of helpen. Daarbij kan zowel sprake kan zijn van aansluiten bij spel, een (leer)vraag als van een expliciete zorg- of hulpvraag. De workshop is bestemd voor iedereen die nog geen ervaring heeft met het werken met de handpop als pedagogisch hulpmiddel en/of vooral met poppen heeft gewerkt vanuit rollenspel, scripts en verhalen. De workshop kan gevolgd worden door iedereen die een handpop wil gaan gebruiken ten behoeve van opvoeding, interactie, hulpverlening of vrije tijdsbesteding.

Lees meer
Lees meer

vervolgworkshop-denken-vanuit-een-handpop-kl

Vervolgworkshop “Leren via spel”

Een handpop blijft voor kinderen interessant wanneer die elke keer weer met nieuwe inhoud kan komen die past bij de belevingswereld van het kind en ook past bij het laagdrempelige en interactieve karakter van de pop. In deze vervolgworkshop gaan we de handpop als hulpmiddel verder uitbouwen en koppelen aan onderwerpen, thema’s, (leer)activiteiten  en problematieken die u zelf kiest, zodat u de handpop kunt gaan inzetten bij steeds meer activiteiten. Deze workshop is bestemd voor iedereen die al een basisworkshop bij ons gevolgd heeft en gaat door op de benadering van de handpop als pedagogisch hulpmiddel zoals die in de basisworkshop aan de orde is gekomen. Deze vervolgworkshop is gericht op eenieder die met kinderen werkt binnen een groep of de een op een situatie.

Lees meer
Lees meer

op-maat1-klWorkshop op maat

Een workshop op maat is een (meestal) basisworkshop waarin u als opdrachtgever zeggenschap heeft over de inhoud van de workshop. U kunt aangeven voor welke onderwerpen, gebieden, thema’s en problematieken u de handpop in wilt gaan zetten en we maken daar een programma op. Een aantal onderdelen van een basisworkshop staan vast omdat die nodig zijn om de handpop tot leven te roepen maar het is goed denkbaar om daarna vooral aan de slag te gaan met de handpop als middel om bijvoorbeeld taal te stimuleren, om de sociaal- emotionele ontwikkeling te verbeteren, te oefenen met vaardigheden of gericht aan de slag te gaan met het vergroten van de weerbaarheid. De workshop kan op onze locatie in Elst plaatsvinden maar ook op uw eigen locatie. Deze workshop wordt altijd in opdracht gegeven en is niet toegankelijk voor individuele inschrijvingen.

Lees meer

“Je ontdekt meer over een persoon in een uur spel dan in een jaar conversatie”

Plato

X