Dé pedagogische handpop bestaat niet

Dé pedagogische handpop bestaat niet

Het is een fabeltje dat een handpop pedagogisch is, kinderen automatisch leuk en goed op een handpop reageren en u dus niets anders hoeft te doen dan met een handpop naar binnen lopen. Niet zelden pakt dat helemaal niet goed uit en beland de handpop binnen een maand in een doos of kast. Heel zonde en ook helemaal niet nodig als u een aantal dingen in acht neemt voordat u begint…
Een handpop kan fungeren als speelgoed voor kinderen, een handpop kan ook fungeren als pedagogisch hulpmiddel en de laatste toepassing is wezenlijk anders dan de handpop als speelgoed laten gebruiken.

Wanneer u de handpop als pedagogisch hulpmiddel wilt gebruiken dan wordt de handpop een middel waarmee u een doel (doelen) probeert te bereiken, die doelen kunnen heel divers zijn en laat ik hier verder even buiten beschouwing. Het gaat me er nu vooral dat er een aantal voorwaarden zijn om tot het bereiken van doelen te komen.

De eerste voorwaarde is dat de pop tot leven moet gaan komen, dat bestaat niet alleen uit de techniek van het spelen met de handpop, maar ook om de inhoud die via de pop naar buiten wordt gebracht en om de manier waarop de handpop zijn/haar vragen stelt.

De tweede en misschien wel belangrijkste voorwaarde is de basishouding vanwaaruit u opereert. Wanneer u een handpop toevoegt aan uw contact met een kind komen er eigenlijk twee nieuwe relaties bij:

relaties

 

U had al een relatie met het kind en wat er bij komt is niet alleen een relatie tussen het kind en de pop maar ook tussen u en de pop. Die laatste wordt nogal eens vergeten en is vaak ook de oorzaak van ongewenst gedrag van het kind richting de pop (zoals slaan, haren trekken, neus knijpen, in de mond zitten, stompen etc.). Het klinkt misschien overdreven maar dat is het niet want aandacht besteden aan uw eigen relatie met de pop en daar zichtbaar vorm aan geven maakt de handpop tot een beter pedagogisch hulpmiddel en zorgt er voor dat de handpop de kinderen ook daadwerkelijk kan leren op welke manier kinderen bijv. voor zichzelf op kunnen komen, grenzen kunnen gaan stellen, hoe ze iets kunnen vragen en hoe ze tegen een volwassene kunnen zeggen dat ze iets wel of niet willen.

De derde voorwaarde heeft te maken met de manier waarop de handpop kinderen aan gaat spreken en daarna pas zijn de doelen aan de beurt.

Wanneer de handpop als pedagogisch hulpmiddel gebruikt gaat worden is het niet verstandig de handpop gelijk uit handen te geven, kinderen moeten wennen aan de aanwezigheid van de handpop en moeten zich ook gaan realiseren dat de handpop een eigen ‘ikje’ heeft, niet alles goed vindt ( zie ook deze posts uit het blog van JaNee: en ) Een pop met een eigen ikje geeft zelf aan wat hij/zij wil of niet wil, de pop praat in de ik-vorm en dat is veel krachtiger dan wanneer u over de pop praat in de hij- of zij-vorm.

Veel problemen en ongewenst gedrag van kinderen richting de handpop komt voort uit de manier waarop de handpop is geïntroduceerd en de manier waarop u er zelf mee omgaat. Kinderen willen de pop zelden echt slopen, u hebt zelf ook vaak de beste bedoelingen en daarom is het jammer als het al in het begin mis gaat. In dit artikel heb ik een aantal links gegeven naar méér informatie over het werken met de handpop als pedagogisch hulpmiddel, er is nog meer informatie, kijk hier maar eens .

Bedenk ook dat alles waar u tegenaan loopt voor ons niet nieuw is, schroom dus niet om uw vragen te stellen, we helpen u graag verder.

By | 2017-03-06T16:26:26+00:00 maart 24th, 2015|0 reacties

About the Author:

Ik werk al meer dan 25 jaar elke dag met handpoppen. Vooral omdat de mogelijkheden van de handpop me fascineren, inspireren en raken. Ik ben sinds 2004 de eigenaar van Handpop.nl en in die hoedanigheid niet alleen bezig met het samenstellen van een mooie collectie handpoppen maar ook met de verschillende toepassingen van de handpop.

Laat een reactie achter

december 2017
Z m D w d v Z
« nov    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
X