5 leuke (school)acties om een pop bij elkaar te sparen

/, Ideeën en suggesties, Kinderopvang, Onderwijs, Ouders/5 leuke (school)acties om een pop bij elkaar te sparen

5 leuke (school)acties om een pop bij elkaar te sparen

Een paar keer per week krijg ik een verzoek om poppen te sponsoren, weg te geven of met een flinke korting te leveren aan scholen, instellingen of studenten. Ik begrijp de vraag wel maar weet ook dat de gemakkelijke weg (iets geschonken krijgen) uiteindelijk veel minder waarde heeft dan de weg waarbij je iets moet doen (of nalaten) om te krijgen wat je wilt. Je mag absoluut balen wanneer ik niet mee ga in je vraag maar je kunt het ook zien als een kans om een leuke actie te starten.

Samen sparen voor een pop heeft zinvolle leerelementen

13% van alle tienplussers denkt dat geld onbeperkt uit de automaat komt

bron: Nibud

Kinderen leren omgaan met geld behoort tot de taken van de opvoeder, hen laten inzien dat alles een prijskaartje heeft en dat je je niet alles zonder meer kunt permitteren ook. Binnenkort start de week van het geld  waarin ook aandacht zal zijn voor sparen en dat je dit ook kunt zien als een leuke activiteit. Want laten we wel wezen; sparen betekent vooral dat je een doel voor ogen hebt waar je stapsgewijs naartoe werkt en wat je bereiken kunt door eigen inspanningen. Dat is toch een prachtige boodschap? Samen sparen om een gezamenlijk doel te bereiken heeft daarbij ook nog een sociale component want je wilt allemaal hetzelfde bereiken en kunt elkaar motiveren om door te gaan tot het doel behaalt is.

De aanschaf van een handpop voor in de klas, in de groep of thuis is een geweldig leuk doel, het is concreet, je kunt er een plaatje van ophangen en weet waarvoor je het doet.

Onze pop JaNee heeft onlangs een filmpje gemaakt waarin ze vertelt dat ze moet gaan sparen. JaNee wil zo’n hele grote beer hebben, zo eentje die groter is dan zij zelf, waar ze bij op schoot kan gaan zitten, op in slaap kan vallen en waarmee ze samen een boek kan lezen. Ze heeft hem al uitgezocht en weet zeker dat ze die beer hebben wil. Het probleem is alleen dat ze niet genoeg geld heeft om hem te kopen en ik niet van plan ben om hem aan haar te geven. Ze is nog niet jarig en om ‘zomaar’ te geven is hij gewoon te duur. Ik heb het idee ge-opperd dat JaNee de beer zelf bij elkaar gaat sparen en dat ze een plannetje kan maken op welke manier ze geld kan verdienen. JaNee is daarmee aan de slag gegaan en heeft allemaal plannetjes gemaakt die ze zelf (met wat hulp van mij) uit kan voeren. Dat ik de beer niet voor haar wil kopen wil niet zeggen dat ik haar niet wil helpen hem bij elkaar te sparen, ik wil vooral dat ze iets leert over geld en de keuzes die daarmee samenhangen.

Zelf geld verdienen heeft voordelen

Door JaNee uit te dagen de beer bij elkaar te sparen wil ik dat JaNee:

  • zich af gaat vragen of ze die beer echt graag wil hebben,
  • inziet dat het geld dat ze heeft maar één keer aan iets uitgegeven kan worden, dat ze dus keuzes moet maken,
  • ervaart dat ze door eigen activiteit haar spaargeld kan laten groeien,
  • plannetjes gaat bedenken waarmee ze zelf geld kan verdienen,
  • zichzelf uitdaagt haar grenzen te verleggen om haar plannetjes uit te voeren,
  • ontdekt dat er tijdens het sparen allerlei nieuwe verleidingen komen waarin ze ook weer keuzes moet maken.

JaNee bedacht allerlei verschillende plannetjes waarmee ze haar beer bij elkaar kan sparen en die plannetjes zijn ook heel goed bruikbaar wanneer jij van plan bent om samen met je groep of je kinderen een handpop te gaan sparen. Dit zijn de plannetjes:

1. Sparen

Sparen kan op verschillende manieren:

  • je kunt je zakgeld en alle extraatjes die je krijgt in je spaarpot doen,
  • je kunt lege flessen gaan verzamelen en die omwisselen voor statiegeld. Zoek samen met de kinderen uit waar je allemaal statiegeld voor terug krijgt en hoeveel flessen je moet verzamelen om de handpop van je keuze te kunnen kopen,
  • je kunt plastic, oud papier of ander huishoudelijk afval verzamelen en dat aanbieden bij Afval loont. Zoek uit welke vergoedingen je krijgt en bedenk hoeveel afval je moet verzamelen om de handpop te kunnen kopen. Een bijkomend voordeel van deze actie is dat kinderen zich ook bewust worden van de enorme berg afval die we met z’n allen produceren.

2. Voorstelling geven

Bij een voorstelling kun je geld verdienen door een entreeprijs te vragen voor jouw voorstelling of door een bakje (of hoed) neer te leggen waar de toeschouwers een bijdrage in kunnen doen. Een spannende activiteit maar ook super leuk omdat je enorm kunt groeien wanneer jouw voorstelling in de smaak valt of wanneer je ontdekt dat je voor meerdere mensen op durft te treden. Wat kun je allemaal doen in een voorstelling:

  • je kunt een dansje instuderen en dit op het schoolplein, het winkelcentrum of een andere openbare plek laten zien,
  • je kunt verhalen vertellen die je zelf hebt verzonnen, gedichten die je zelf hebt geschreven voorlezen of een boek voorlezen (gewoon omdat je erg goed bent in voorlezen),
  • als je goed kunt zingen, playbacken en/of een muziekinstrument bespeelt kun je daarmee een voorstelling geven,
  • als je goed kunt goochelen, een onderzoeker in de dop bent of een meester-uitvinder kun je dat gebruiken binnen je voorstelling.

Wat kun jij doen in een voorstelling, wat is ervoor nodig om ook echt tot een voorstelling te komen en wat heb je nodig om zelfzeker genoeg te zijn om op te gaan treden?

3. Organiseren

Je kunt iets gaan organiseren waar anderen aan deel kunnen nemen waar je deelnamegeld voor gaat vragen. Bij organiseren gaat het niet alleen om de uitvoering maar ook om het administratieve stuk van de activiteit, vaak is er sprake van deelnemerslijsten die gemaakt moeten worden en het bijhouden van inschrijfgeld. Wat kun je allemaal organiseren:

  • je kunt een wandeling organiseren (door de wijk, het park, het gebouw etc.),
  • je kunt een speurtocht organiseren,
  • of een vossenjacht waarbij je verklede ‘vossen’ op moet zien te sporen (een soort Pokemon dus),
  • of een sponsorloop waarbij je rondjes gaat hardlopen en voor elk rondje krijg je een bijdrage van ‘sponsoren’ die je van te voren hebt gezocht.

4. Klusjes doen

Klusjes doen is misschien wel de meest voor de hand liggende manier om geld bij elkaar te gaan sparen. Ieder kind kan in zijn/haar omgeving klusjes uitvoeren voor ouders, buren en familieleden  waar een kleine bijdrage voor betaald wordt. Voor elk kind is wel een haalbaar klusje te bedenken:

  • je kunt de afwas doen,
  • de auto wassen,
  • de tuin harken,
  • de vuilniszak in de container gooien,
  • lege flessen inleveren,
  • de kast opruimen,
  • etc.

5. Verkopen

Iedereen heeft wel spullen die niet meer gebruikt worden die waarom zou je die niet gaan verkopen en de opbrengst gebruiken voor de aanschaf van de handpop? Misschien is het een idee om een (rommel)markt te organiseren waarbij kinderen dingen kunnen verkopen. Een bijkomend voordeel van deze activiteit is dat kinderen ook na moeten denken over de presentatie van hun ‘verkoopwaar’, prijsjes moeten maken, af moeten rekenen en moeten praten met ‘de klant’.  Allemaal vaardigheden die nooit te vaak geoefend kunnen worden. Wat kan er allemaal verkocht worden:

  • boeken,
  • kleding,
  • speelgoed,
  • koekjes, hapjes, of andere zelfgemaakte lekkernijen,
  • zelfgemaakte knutsels,
  • etc.

Zorg dat het doel duidelijk zichtbaar is en blijft

JaNee heeft inmiddels een foto van het doel van haar actie opgehangen in haar kamer en ik heb op de kastdeur een stuk behang geplakt waarop ik een soort thermometer heb getekend. Elke keer als er geld bij komt in haar spaarpot zet ik een nieuw streepje op de thermometer zodat ze kan zien hoeveel ze nu al heeft. Dat werkt heel motiverend en maakt dat het zichtbaar wordt dat een doel steeds dichterbij komt. Je mag dit idee pikken en gebruiken voor je eigen actie 🙂

Aan het begin van dit blog zei ik dat je best mag balen wanneer ik je niet tegemoet kom in verzoeken die gaan over weggeven of meer korting. Ik blijf daar bij. Er zijn zoveel leuke en haalbare manieren waarmee je een handpop bij elkaar kunt sparen, er zijn zoveel (leer)inhouden en vaardigheden aan te koppelen dat het bijna een gemiste kans is om die niet te benutten. Kinderen leren dat iets geld kost en dat geld er niet zonder meer is vind ik een groot goed, net als het gegeven dat je bewuster na gaat denken over wat je echt wilt wanneer het niet vanzelfsprekend is dat je het toch wel krijgt. Ik ben toevallig ondernemer geworden maar blijf ook altijd een leerkracht, een opvoeder die een bijdrage wil leveren aan de ontwikkeling van kinderen. Sparen ten behoeve van een doel is iets waar ik in geloof, wat ik een goede zaak vind en het is onze taak om van sparen iets leuks te maken. Veel plezier tijdens alle acties die je gaat starten 🙂

 

By | 2017-03-15T13:09:04+00:00 maart 15th, 2017|0 reacties

About the Author:

Ik werk al meer dan 25 jaar elke dag met handpoppen. Vooral omdat de mogelijkheden van de handpop me fascineren, inspireren en raken. Ik ben sinds 2004 de eigenaar van Handpop.nl en in die hoedanigheid niet alleen bezig met het samenstellen van een mooie collectie handpoppen maar ook met de verschillende toepassingen van de handpop.

Laat een reactie achter

december 2017
Z m D w d v Z
« nov    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
X