november 2017
Z m D w d v Z
« okt    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Babbelen

/Babbelen
Babbelen 2017-03-06T16:26:10+00:00

Laagdrempelig gebabbel maakt reageren en mee doen makkelijker

De ‘babbelmethode’ is net zo gezellig en laagdrempelig als het klinkt en uitermate geschikt om te gebruiken in combinatie met een pop. Hij bestaat vooral uit het creëren van talige situaties waar kinderen zich in herkennen en makkelijk op in kunnen haken. Het lijkt op ‘gebabbel’ over koetjes en kalfjes (en voelt voor kinderen ook zo aan) maar heeft wel degelijk een doel voor ogen, nl. het kinderen uitdagen, stimuleren en ondersteunen in hun ontwikkeling op welk gebied, en binnen welke situatie, dan ook.

Het is geen echte methode maar een manier van communiceren

De kracht van de ‘babbelmethode’ is dat hij overal en door iedereen die met kinderen werkt te gebruiken is en ook bij vrijwel alle kinderen aanslaat. De ‘babbelmethode’ is geen echte methode maar meer een manier van communiceren met kinderen. Een manier die aan bijna alle pedagogische doelen gekoppeld kan worden, (les)methode-overstijgend is en de mogelijkheid biedt om meer zicht te krijgen op de belevingswereld van het kind. De handpop is daarbij het belangrijkste hulpmiddel.

Het gaat om het opbouwen van een veilige relatie

In feite wordt de kracht en de magie van de handpop gebruikt en omgevormd tot haalbare doelen die worden ingeleid met ‘gebabbel’. Dat kan zijn een ‘plaatje’ wat geschetst wordt, een situatie die beschreven wordt, een gevoel wat benoemd wordt of een attribuut/materiaal wat gepresenteerd wordt. Zolang het maar zaken zijn die kinderen kunnen herkennen is het goed. Het doel van het gebabbel is om kinderen op een laagdrempelige manier in te leiden, mee te nemen of uit te dagen. Ze moeten zich veilig voelen om zichzelf te durven laten zien en onderdeel te willen worden van de interactie/activiteit. Die veiligheid is van wezenlijk belang om in een later stadium ook over meer ‘gevoelige’ onderwerpen te kunnen ‘babbelen’. Voor mij (en inmiddels ook vele anderen) is de ‘babbelmethode’ een manier gebleken waarmee veel nieuwe informatie verzameld kan worden over kinderen en die me geholpen heeft een betere opvoeder te worden. En het goede nieuws is: iedereen kan het leren…

Babbelen is leuk, luchtig en uitnodigend. Het geeft kinderen niet het gevoel dat er een prestatie of goed antwoord verwacht wordt, maar creëert vooral een sfeer waarin actieve deelname voor het kind heel laagdrempelig wordt gemaakt en waarbij de ingangen die het kind zelf aangeeft worden benut.

Actieve deelname is belangrijker dan de kwaliteit van de woorden of zinnen

Bij de babbelmethode wordt de kwaliteit van de antwoorden en de kwaliteit van het taalgebruik ondergeschikt gemaakt aan de actieve deelname van het kind. Deelname is aanvankelijk belangrijker dan de kwaliteit vanuit de gedachte, dat, wanneer een kind maar genoeg veilige en laagdrempelige oefensituaties aangeboden krijgt waar het aan deel wil nemen, het vanzelf meer taalvaardig zal worden. De nadruk ligt dus niet op goede antwoorden, een goede uitspraak of een goede zinsbouw. De pop is zelf wel taalvaardig maar verbetert kinderen niet en hoeft zelf ook niet altijd het goede voorbeeld te geven. Het is voor kinderen die wat minder taalvaardig zijn veel prettiger om met iemand te praten die het soms ook niet precies weet en ook fouten met taal maakt. Het is uw taak om dit verder bij te sturen en de taak van de pop om zoveel mogelijk tot ‘taal’ uit te dagen. Door de taaldrempel te verlagen wordt het voor kinderen makkelijker om mee te doen. Om zich uit te spreken en te oefenen en dat heeft voor u de meerwaarde dat u een duidelijker beeld krijgt van het taalniveau van het kind en hier beter op kunt inspringen in uw begeleiding.

X