november 2017
Z m D w d v Z
« okt    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Basishouding

/Basishouding
Basishouding 2017-03-06T16:26:10+00:00

Nadenken over uw eigen rol in het geheel

helen-janee

De basishouding bestaat uit het enerzijds karakter en inhoud kunnen geven aan de pop en anderzijds de pedagogische grondhouding. De pop alleen tot leven roepen maakt hem niet tot een pedagogisch hulpmiddel, daarvoor is méér nodig en dat méér komt uit uzelf. Heeft te maken met visie, voelen, denken en handelen in relatie met het kind (de kinderen) en het medium waarmee u werkt (de handpop).

De pop helpt u zicht te krijgen op de belevingswereld van het kind

In de meest ideale situatie is er een relatie tussen u en het kind, u en de pop en tussen het kind en de pop. Over de relatie tussen u en het kind ga ik niet uitwijden, die speelt wel een rol maar in die relatie wil ik me niet mengen omdat dat binnen het kader van deze website te ver gaat. Het enige wat ik er wèl over kan zeggen is dat het heel goed mogelijk is dat de relatie tussen u en het kind (positief) verandert door het gebruik van de handpop. De handpop maakt het u mogelijk meer zicht te krijgen op de belevingswereld, het denken, voelen en handelen van het kind (en ook van uzelf).

De relatie tussen het kind en de pop heeft consequenties voor de relatie tussen u en de pop

U zult dat wat het kind nodig heeft om de pop als een laagdrempelig en veilig vriendje te kunnen zien via de pop uit moeten gaan dragen en dat is soms best lastig. Lastig omdat het in strijd kan zijn met de manier van reageren zoals u gewend bent, uw overtuigingen of uw doelen. Blijf in uw achterhoofd houden dat u de pop niet bent en de pop geen kopie is van u. U mag uw reactiepatroon, overtuigingen en doelen houden maar probeer de pop een zo neutraal mogelijke opstelling in te laten nemen, omdat kinderen dan méér van zichzelf zullen laten zien. En bedenk ook dat de handpop u kan helpen een betere opvoeder te worden,  u doet het dus niet alleen voor het kind maar ook voor  uzelf!

Door toevoeging van de pop ontstaan er ineens twee nieuwe relaties

relatiesDoor de toevoeging van de handpop ontstaat er dus een ‘communicatiedriehoek’ waarbij de dialoog zich niet alleen meer tussen u en het kind afspeelt maar het kind er ook voor kan kiezen om zich vooral tot de pop te richten (en u min of meer buiten te sluiten), maar waarbij u zelf ook elementen kunt toevoegen door in gesprek met de pop te gaan en het kind daarbij toehoorder te laten zijn.  Bij het werken met de handpop als pedagogisch middel wordt u zich meer en meer bewust van het feit dat er ineens meerdere communicatielijnen ontstaan. Dat bewustzijn is er vaak nog niet direct maar ontstaat door de ervaringen die u opdoet met de handpop. Die ervaringen zijn niet alleen verrijkend voor het kind maar ook voor uzelf; door u open te stellen voor de pop ontdekt u ook veel over uzelf. De pop spiegelt ook vaak uw eigen gedrag, uw eigen denken en handelen terug en dat maakt u uiteindelijk een betere opvoeder is mijn ervaring. Dus wees er niet bang voor maar omarm het!

X