Basisvaardigheden

/Basisvaardigheden
Basisvaardigheden 2017-03-06T16:26:10+00:00

Basisvaardigheden met betrekking tot het bespelen van de handpop

janee-vaardighedenHoewel de handpop een veelzijdig pedagogisch hulpmiddel kan zijn, gaat er wel wat oefening en denkwerk aan vooraf voordat hij dat ook daadwerkelijk ís. 

De techniek van het spelen met de pop speelt daarbij helemaal niet zo’n grote rol.

Volwassenen hechten meer waarde aan die techniek dan kinderen, kinderen vinden de aanwezigheid van de pop belangrijk. Belangrijker dan de vloeiende bewegingen die de pop kan maken, de stem die altijd hetzelfde klinkt of het synchroon bewegen van de mond. Dit zijn allemaal dingen die zich door het spelen met de pop vanzelf gaan ontwikkelen.

Inhoud is belangrijker dan techniek

Belangrijker dan de techniek is het karakter wat u de pop geeft en de inhoud die via de pop naar buiten wordt gebracht. Denk hierbij aan de onderwerpen die de pop aanbrengt, de manier waarop hij zijn vragen stelt, de ruimte die hij geeft om te reageren en de manier waarop hij zelf reageert op kinderen en dat wat kinderen inbrengen.

Het is goed om u, voordat u de pop gaat introduceren, af te vragen wat u precies met de pop wilt bereiken. Waar wilt u de pop voor in  zetten en op welke manier wilt u dat vormgeven? De pop kan een enorme impact op kinderen hebben en het is niet ondenkbaar dat kinderen zó enthousiast reageren dat u erdoor overvallen wordt. Kinderen die massaal op de pop afstormen, gaan schreeuwen, huilen, hem gaan slaan, kusjes willen geven, aandacht van de pop willen etc. Dát had u niet bedacht en zeker niet voor ogen gehad en hoe dan verder?

De handpop is geen tweede jij

Mijn ervaring is dat de pop het best tot zijn recht komt en het meest kan bereiken wanneer hij geen tweede ‘jij’ wordt en uw rol niet gaat overnemen. Het is heel makkelijk om een kind via de pop aan te sporen tot bijvoorbeeld opruimen. Of om via de pop te straffen of te belonen, nieuwe regels aan te leren of waarden en normen bij te brengen. Maar daarmee is de rol van de pop ook vaak binnen een paar weken uitgespeeld. Kinderen hebben al een juf, ouder, groepsleider (of…vul zelf maar in) en zitten helemaal niet te wachten op nóg iemand die hen wil corrigeren. U haalt daarmee de veiligheid, die het kind bijna automatisch aan de pop koppelt, weg en maakt dat ze de pop als een verlengstuk van uzelf gaan zien. En dat is een gemiste kans. Want alleen wanneer kinderen de pop als een veilig vriendje kunnen zien en zichzelf herkennen in dat wat de pop zegt en doet, zult u de pop eindeloos in kunnen blijven zetten en er alle mogelijke onderwerpen mee kunnen aansnijden.

Ga voor de spiegel staan om zicht te krijgen op uw technische basisvaardigheden

De pop moet een kind tussen de kinderen kunnen zijn, maar moet dat wat u de kinderen bij wilt brengen ook kunnen vertalen naar het niveau van het kind. Het werken met een pop als pedagogisch hulpmiddel vraagt zowel: zorgen dat de pop niet helemaal stagneert in zijn bewegingen, spontaan reageren en improviseren op de situatie, nadenken over hoe u méér uit de situatie kunt halen, als u bewust zijn van uw vraagstelling. En dat speelt zich allemaal gelijktijdig af. In het begin is dat ingewikkeld en komt er veel op u af, maar vrees niet want door te oefenen wordt dit allemaal beter en kinderen doen over het algemeen niet zo moeilijk als het u allemaal niet direct lukt.

X