De studio in….

De studio in….

Deze week waren we beperkt telefonisch bereikbaar want we zijn aan het filmen stond er in onze agenda. En dat is ook zo, we zijn aan het filmen. Nieuwe productfilmpjes aan het maken vooral want het is fijn als je een pop voordat je hem koopt beter kunt bekijken. Film geeft een ander beeld dan een foto.

Bij handpop.nl maken we alle foto’s voor de webshop zelf omdat er nogal eens afwijkingen zitten in de productfoto’s die we van leveranciers aangeleverd krijgen. Niet zelden veranderen er stoffen of kleuren, of de hele uitvoering van de pop en komt de foto niet meer overeen met de pop die geleverd gaat worden. Of zie ik de pop toch iets anders dan de productfoto laat zien.

Toen ik met de webshop begon was ik niet enthousiast over de aangeleverde foto’s omdat de poppen niet altijd tot hun recht kwamen. Om die reden ben ik zelf gaan fotograferen. In ons pand heb ik ook een eigen ‘studio’, geen hele professionele maar wel voorzien van alles wat nodig is om eigen productfoto’s en – video’s te maken. Een ruimte met white-walls en met black-walls zodat er zowel gefotografeerd als gefilmd kan worden. Ik kan je vertellen dat ik veel tijd in die ruimte doorbreng, ook omdat ik het leuk vind om met een camera te werken.

Hoe ik denk over productfoto’s en – video’s

Folkmanis werkt in hun productfoto’s met een setting waarin de pop geplaatst wordt en die settingen zijn vaak prachtig maar geven niet altijd een goed beeld van de pop vind ik. Voor onze webshop is heel bewust gekozen voor steeds dezelfde vorm: je ziet alleen de pop en die is tegen een witte achtergrond gefotografeerd. Er is niets wat dit beeld verder op hoeft te leuken, de aandacht moet gericht zijn op het artikel.

Qua productfilmpjes hanteer ik dezelfde visie: het draait om de pop en niet om de bespeler of het plaatje er omheen. De kijker moet een indruk krijgen van de pop en moet niet afgeleid worden door tekst of een invulling die tijdens een productfilmpje aan een pop wordt meegegeven.

Daar waar er voor de productfoto’s gekozen wordt voor een witte achtergrond, kies ik bij het filmen van poppen voor een zwarte achtergrond. Met mezelf ook in het zwart gehuld lukt het om de aandacht vooral op de pop te richten want dáár gaat het ook om.

Meer dan alleen foto’s of filmpjes maken

Het maken van productfoto’s of – filmpjes is meer dan alleen een plaatje neerzetten heb ik gemerkt, beelden zijn vaak bepalender dan woorden en beschrijvingen. Bij producten wil je niet alleen een plaatje zien maar er ook een gevoel bij krijgen en ‘gevoel’ is niet altijd makkelijk te duiden of vast te leggen. Het lijkt zo eenvoudig maar het heeft jaren geduurd voordat er een beetje fatsoenlijke foto’s tevoorschijn kwamen, foto’s die overeen kwamen met de pop die ik voor me zag.

Ik heb een bibliotheek van meer dan 20.000 productfoto’s die de website nooit gehaald hebben omdat ze niet goed genoeg waren: poppen die verkeerd belicht waren, niet recht de lens in keken, een vervelende schaduw in het gezicht hadden, de mond te ver open hadden staan, de mond te ver dicht hadden, hun hand de verkeerde kant op hadden staan, te veel in elkaar gedoken stonden, te veel naar boven keken en ga zo maar door. Een pop moet je aankijken, in verschillende poses staan en het liefst ook van verschillende kanten bekeken kunnen worden. 360 graden fotografie is bij handpoppen niet mooi omdat er altijd 1 of meerdere hulpstukken nodig zijn om ze overeind te zetten en/of een houding te geven.

Inmiddels ben ik een vrij volleerd productfotograaf en heb ik eigenlijk alles al wel een keer uitgeprobeerd, ik weet wat kan en niet kan. Welke hulpstukken ik waar voor moet gebruiken, hoe ik de beste resultaten krijg, welke foto ik snel kan schieten en voor welke ik echt de tijd moet nemen. Met het maken van productfilmpjes ben ik nog niet zover,  dat is nog een hoop uitproberen, bekijken, nieuwe beeldhoek bepalen en nog meer beelden schieten.

Net als bij de productfoto’s is ook het maken van productfilmpjes uit nood ontstaan; alleen Folkmanis heeft productfilmpjes die alleen om de pop draaien, andere merken hebben ze óf niet óf hebben ze, naar mijn mening, al ingevuld door allerlei tekst of door met de pop in dialoog te gaan. Persoonlijk vind ik dat storend, ik wil zelf een beeld vormen bij een pop, ik wil er een gevoel bij krijgen maar wil geen karakter voorgeschoteld krijgen, dat wil ik er zelf aan geven als ik besluit dat ik die pop wil hebben. Ik kan me voorstellen dat het bij veel van onze klanten ook zo werkt. En daarom laat ik op de productfilmpjes de pop alleen tot leven komen maar niks vertellen.

De schoonheid van fotograferen en filmen

Deze week ben ik bijna de hele week aan het filmen geweest en de komende week zal dat niet anders zijn. De nog ontbrekende dierpoppen worden vastgelegd, alle menspoppen, de Sesamstraatpoppen, de Wiwaldi poppen en de grote poppen van The Puppet Company zijn ook aan de beurt. Het is een enorme klus want na het filmen wordt al het materiaal bekeken, gemonteerd, ge-upload naar ons YouTube kanaal en vervolgens in de webshop bij de betreffende pop geplaatst.

Maar het geeft niet dat het veel werk is want het mooie van deze klus is dat de charme van elke pop zo goed zichtbaar wordt, dat ik er weer opnieuw naar kijk en dingen ontdek die ik nog niet wist, die veranderd zijn of die op film veel beter overkomen dan op foto. Het mooie van foto vind ik dat ik een moment vastleg en daarmee een beeld bevriest, het mooie van film dat ik een pop kan laten zien zoals hij/zij is: driedimensionaal, bewegend en dus levend.

Ik fotografeer en film graag zelf, vooral omdat ik weet wat ik wil laten zien en de poppen door en door ken inmiddels. Het gaat het snelst als ik ze bespeel en daar heb ik nu minimaal 2 weken voor uit getrokken. Komende week staat de telefoon bij handpop.nl dus ook nog uit, behalve tussen 12.00 – 13.00 uur, dan staat hij een uurtje aan.  We zijn dus niet gesloten maar gewoon aan het werk en via de mail ook gewoon te bereiken. En als je ons niet gelijk bereiken kunt of niet direct een antwoord krijgt, bedenk dan dat we bezig zijn met goeie dingen, met je nog meer laten zien van onze fantastische collectie.

Tot zover dit ‘kijkje in de keuken’, wil je daar meer van mee krijgen? Volg handpop.nl dan op Instragram, dat is hét kanaal waar we je achter de schermen laten kijken.

 

By | 2017-02-11T09:03:07+00:00 februari 10th, 2017|1 reactie

About the Author:

Ik werk al meer dan 25 jaar elke dag met handpoppen. Vooral omdat de mogelijkheden van de handpop me fascineren, inspireren en raken. Ik ben sinds 2004 de eigenaar van Handpop.nl en in die hoedanigheid niet alleen bezig met het samenstellen van een mooie collectie handpoppen maar ook met de verschillende toepassingen van de handpop.

Eén reactie

  1. Anoniem 17 april 2017 om 10:34 - Antwoorden

    Zo leuke filpjes

Laat een reactie achter

december 2017
Z m D w d v Z
« nov    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
X