Een handpop toevoegen aan een thema

Via de pop kunnen alle thema’s, alle onderwerpen en alle activiteiten op een sprankelende manier worden aangeboden zonder dat je daarvoor heel veel moeite hoeft te doen. Zo werd het thema ‘herfst’ ingeleid met een hele zak vol bladeren, eikels, kastanjes, takjes en beukennootjes die de pop tijdens een wandeling in het bos had gevonden en die hij te mooi vond om te laten liggen. Het thema ‘ziek zijn’ ging van start naar aanleiding van een bezoek wat de pop aan de dokter had gebracht. Hij voelde zich niet lekker, had koorts, moest overgeven, had buikpijn en kon niet meer goed op zijn benen staan. De dokter had hem onderzocht en hij had alle attributen die de dokter had gebruikt meegenomen om het bezoek aan de dokter nog eens na te spelen. Voor de kinderen is het niet gek wanneer de pop bijvoorbeeld zegt dat hij bij de indianen is geweest en daar een regendans heeft geleerd, of bij Sinterklaas is langsgegaan in zijn landhuis in Spanje, of in Artis een dag heeft mogen helpen met het verzorgen van de dieren. Kinderen genieten van de ervaringen die de pop met hen deelt en alles wat zij via de pop te weten komen over allerhande onderwerpen.

Foto’s zijn goede hulpmiddelen om de wereld te visualiseren en tot gesprek te komen. Beelden zeggen vaak meer dan 1000 woorden kunnen doen, roepen ervaringen op die de moeite van het delen waard zijn en kunnen verduidelijkend werken.

In mijn werk met poppen maak ik veel gebruik van foto’s. Als ik deze 5 foto’s mee neem dan kan mijn vraag zijn:

  • Welke van deze 5 beesten kan ik een dierentuin tegen komen?
  • Welke van deze 5 beesten woont in het bos in Nederland?
  • Als jij een beest mag kiezen, welke kies je dan en waarom?
  • Het lijkt wel alsof de gorilla aan het nadenken is, denk jij dat een gorilla dat ook doet?
  • Is er een beest bij waar jij bang voor bent?
  • Is er een beest bij die eieren legt?
  • etc.

Ik heb gemerkt dat foto’s goede hulpmiddelen zijn om minder vanzelfsprekende of moeilijke onderwerpen aan te kaarten bij kinderen. Daarnaast is het erg leuk om samen met de kinderen naar al die plaatjes te kijken en de verhalen die ze bij de kinderen oproepen te horen en met elkaar te bespreken. Zoek dus veel plaatjes bij elkaar m.b.t. thema’s of onderwerpen. Google staat er vol mee!

Een handpop met een eigen koffer waarin hij alles stopt wat hij wil laten zien, wil delen of kan gebruiken om nieuwe dingen te leren werkt erg goed. De inhoud van de koffer kan per thema of activiteit veranderen en blijft daarmee voor kinderen een spannend en verrassend object. De koffer is voor de pop een belangrijk bezit en geen gemeengoed, kinderen mogen er wel in kijken maar nooit zonder zijn toestemming.

koffer koffer koffer

In de koffer zitten foto’s maar ook materialen en attributen. De inhoud van de attributenkoffer van de handpop kan naar eigen wens worden ingevuld. Wanneer je bijvoorbeeld bezig bent met het thema ‘post’, kun je de koffer vullen met dingen die met post te maken hebben; bij het thema ‘carnaval’ kan het gevuld worden met gekke neuzen, brillen en hoedjes (of schmink); bij het thema ‘herfst’ kan het gevuld zijn met allerlei boomvruchten of bladeren. Het effect van de koffer wordt nóg groter wanneer je de dingen die je via de handpop wilt aanbieden in doosjes doet. Doosjes maken het verrassingseffect nog groter. Er valt eindeloos te variëren met de inhoud van de koffer zonder dat dit kinderen gaat vervelen.

In andere blogposten hebben we de rol en/of invulling die de pop kan krijgen bij een thema uitgewerkt.

By | 2017-03-06T16:26:25+00:00 augustus 17th, 2015|0 reacties

About the Author:

Ik werk al meer dan 25 jaar elke dag met handpoppen. Vooral omdat de mogelijkheden van de handpop me fascineren, inspireren en raken. Ik ben sinds 2004 de eigenaar van Handpop.nl en in die hoedanigheid niet alleen bezig met het samenstellen van een mooie collectie handpoppen maar ook met de verschillende toepassingen van de handpop.

Laat een reactie achter

december 2017
Z m D w d v Z
« nov    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
X