Pedagogisch hulpmiddel

/Pedagogisch hulpmiddel
Pedagogisch hulpmiddel 2017-03-06T16:26:11+00:00

Handpoppen zijn er in veel soorten en maten en worden niet altijd terecht ‘pedagogische handpoppen’ genoemd. Niet altijd terecht omdat de handpop an sich gewoon een pop is, een ding wat op zichzelf helemaal niet zo pedagogisch hoeft te zijn. Wat een handpop ‘pedagogisch’ maakt is de manier waarop er met de pop wordt omgegaan. Daarbij denk ik aan de inhoud die de pop krijgt en naar buiten brengt, de doelen die via de pop worden nagestreefd en de bewuste keuze om de pop in te zetten. Meestal om (vaak) kinderen te ondersteunen of te stimuleren in hun leerproces en hun ontwikkeling. Persoonlijk spreek ik liever over de handpop als een ‘pedagogisch hulpmiddel’. Daarmee kan een duidelijker onderscheid gemaakt worden tussen het ding (de handpop) en de reden waarom ik de handpop betrek in mijn handelen (het pedagogische doel).

In dit onderdeel wil ik u laten kennismaken met de handpop als pedagogisch hulpmiddel. Ik wil dit onderwerp ook gelijk uit elkaar trekken in de onderdelen:

die samen een geheel gaan vormen waarmee u via de handpop pedagogische doelen kunt bereiken.

Eerst de basisvaardigheden en de basishouding, dan de doelen

Hoewel ik mij realiseer dat de pedagogische doelen de reden zijn waarom u overgaat tot het inzetten van de handpop zijn de basisvaardigheden en de basishouding wel een voorwaarde om die doelen zo optimaal mogelijk te bereiken. Dat geldt voor zowel de thuissituatie, het onderwijs, de opvang, de hulpverlening en de zorgverlening. Allemaal gebieden waar de handpop als pedagogisch hulpmiddel het meest wordt ingezet. Binnen dit kader beperkt de term ‘pedagogisch’ zich overigens niet enkel tot opvoeden en begeleiden. Het omvat ook het gebied van de ‘ontwikkeling’ van kinderen. De handpop als pedagogisch hulpmiddel kan ook worden ingezet om:

  • taalvaardigheden te trainen;
  • kinderen te helpen sociaal & emotioneel sterker te worden;
  • de weerbaarheid van kinderen te vergroten;
  • tot meer interactie te komen;
  • thema’s aan te bieden;
  • de ontwikkeling te stimuleren;
  • etc.

We zien steeds meer handpoppen terechtkomen in ziekenhuizen, bibliotheken, binnen het (kerkelijk) kinderwerk en goede doelen. En ook daar kan een handpop een functie krijgen die gericht is op het begeleiden, ondersteunen en vormen van kinderen. Ook voor die doelgroepen is dit onderdeel interessant.

Een goede wisselwerking vergroot de interactie

Natuurlijk kan de handpop ook gebruikt worden ter vermaak of om voorstellingen te geven. Of om rollenspellen uit te spelen, als speelpop voor een kind of als los onderdeel van een thema of activiteit. Maar over die rollen en mogelijkheden wil ik het hier niet hebben. Niet omdat ze niet de moeite waard zijn, maar omdat ik me in dit onderdeel vooral wil richten op de handpop als pedagogisch hulpmiddel.  En eenieder die in de handpop mogelijkheden ziet met betrekking tot de begeleiding, de opvoeding en educatie van kinderen. Het zal duidelijk worden dat er daarbij altijd sprake is van een wisselwerking tussen de pop (en zijn bespeler) en het kind dat door de pop wordt aangesproken. Het succes van de handpop ligt in de mate waarin er interactie plaatsvindt.

Ik merk dat er behoefte is aan deze informatie en weet uit ervaring dat een handpop alleen een pedagogisch hulpmiddel kan zijn wanneer men daar bewust mee omgaat, bewuste keuzes maakt en de tijd neemt om zich het werken met een handpop eigen te maken. Pedagogisch werken met een handpop vraagt denkwerk, bewustzijn en inzicht in wat een pop nu eigenlijk voor een kind is. Het is belangrijk dat de pop ‘zuiver’ blijft en een echt veilig, oprecht en vertrouwd vriendje voor het kind wordt, is en blijft. Het is geen ingewikkelde materie maar het gaat wel iets verder dan ‘men neme een pop en dan komt de rest vanzelf’.

Recente blogartikelen bij dit onderwerp

Hoe creëer je spontane interactie d.m.v. je handpop?

By | september 2nd, 2015|

Je kent het vast; je bent als een blok gevallen voor een handpop, zag daar een heleboel mogelijkheden in, hoorde de kinderen al enthousiast reageren, [...]

Load More Posts
X