Wat kan een handpop doen binnen het thema herfst?

/, Kinderopvang, Onderwijs, Ouders, Thema/Wat kan een handpop doen binnen het thema herfst?

Wat kan een handpop doen binnen het thema herfst?

De bomen zijn nog steeds groen maar dat duurt niet meer lang want de herfst is al heel voelbaar; als ik ’s ochtends naar buiten loop (ik woon in het bos) dan voelt de lucht vochtig aan, paddenstoelen schieten overal uit de grond, de wereld kleurt warm in het herfstlicht en de eerste sporen van verkleuring van de bomen zijn al wel zichtbaar. Ik hou van de herfst, vind het een prachtig seizoen omdat er, net als in de lente, zoveel te zien is in de natuur. Naast het buitenleven is de herfst ook het seizoen waarin het minder lang licht is buiten, je niet meer zo makkelijk met zonder jas naar buiten gaat, de regenlaarzen en de paraplu weer een prominente plek in de gang krijgen, de zomerkleren worden opgeborgen en vervangen voor de wat dikkere kleren, je misschien wel meer binnen dan buiten spelen kunt en we massaal aan de slag gaan met de eindejaarsfeesten. Het thema herfst is een rijk thema, een kijk-, ruik-, voel-, hoor- en ervaar-thema, het herfstthema zit vol verwondering en ontdekkingen en is een thema wat relatief makkelijk van buiten naar binnen te halen is.

In dit blog wil ik de mogelijkheden van de handpop binnen het thema herfst bekijken want net zoals in elk ander thema kan de handpop allerlei activiteiten initiëren rond dit thema, ik ga even brainstormen:

  1. de pop is naar buiten geweest, heeft bladeren, eikeltjes, beukennootjes, kastanjes, denneappels, etc, gevonden en wil die laten zien:  “Moet je kijken wat ik gevonden heb……”
  2. deze materialen kunnen uitdagen tot bijvoorbeeld ordenen:
    • ik wil de bladeren die hetzelfde zijn bij elkaar leggen? (vorm)
    • ik wil een stapeltje bladeren maken met dezelfde kleur
    • even tellen….hoeveel eikeltjes heb ik
    • heb ik meer of minder kastanjes dan….
    • etc.
  3. de materialen kunnen uitdagen om te onderzoeken van welke boom de bladeren zijn gevallen (daarvoor heeft de pop determinatiekaarten meegenomen)
  4. de boomvruchten kunnen een aanleiding zijn om te gaan onderzoeken welke beesten de boomvruchten eten (de pop heeft aangeknaagde boomvruchten meegenomen en vraagt zich af welk beest het is geweest, welke beesten leven er in het bos eigenlijk?)
  5. via de beesten kunnen we uitkomen op voetsporen want in de herfst regent het natuurlijk regelmatig en in de modder kun je goed zien dat er iemand gelopen heeft (de pop heeft een foto gemaakt van voetsporen die hij gevonden heeft en heeft kaartjes van voetsporen van beesten meegenomen, welk beest zou het zijn geweest? welke lijkt het meest? hoe ziet jouw voetspoor er uit met schoen en zonder schoen? Dat ontdekt hij dat er ook aan schoenzolen veel te zien is, dat die niet allemaal hetzelfde zijn)
  6. natuurlijk heeft de pop ook paddenstoelen gezien (foto’s komen weer uit het koffertje, er zijn allemaal verschillende paddenstoelen, wist je dat? )
  7. de pop heeft een trui aangetrokken want het wordt koud buiten en heeft wat kleren meegenomen in de koffer want nu moet er een stapeltje gemaakt worden wat te koud is voor de herfst, daar kan hij wel wat hulp bij gebruiken want het is niet zo eenvoudig als op het eerste gezicht lijkt, wat doe je bijvoorbeeld met een t-shirt? Draag je dat niet meer in de herfst of toch nog wel? En sokken, zijn er koude en warme sokken?
  8. als het heel hard regent speelt de pop niet buiten, ja eventjes soms maar als hij te nat wordt wil hij toch wel liever naar binnen en gaat hij  binnen spelen. Hoe is het om binnen te spelen? Speel je graag alleen en wat doe je dan? Als je niet alleen wilt spelen wat doe je dan als er niemand met je samen wil spelen? Wat/waarmee speel je graag, wat doe je het liefst op een vrije middag als je niet buiten spelen kunt?
  9. het wordt vroeger donker, ga je dan graag naar buiten? Durf je in het donker te fietsen? Heb je van die dingen (reflectoren) op je jas ook? De pop heeft wel een keertje gehad dat ie bij iemand was gaan spelen, in het donker naar huis ging en toen bijna omver werd gereden omdat niemand zag dat hij er liep, dat was wel schrikken natuurlijk dus hij heeft bedacht dat het slim is om een jas met van die lichtjes aan te doen, heeft nu ook een lamp op zijn hoofd en laat zien dat hij nu echt goed te zien is in het donker. Hij bedenkt een spel waarbij kinderen het effect van reflectoren ervaren, een spelletje met zaklampen in het donker dus.
  10. herfst is ook het seizoen van de spinnen en de pop heeft een potloep meegenomen met daarin een spin om die van ver weg dichterbij te bekijken. De spin kan niks doen maar hij kan hem wel beter bekijken want hij wil wel graag weten hoe een spin een web maakt, daar zijn spinnen heel goed in en dat wil hij namaken met een bol wol. Hoe doet een spin dat, waar komt het spinrag vandaan en waarom is een spinnenweb niet vierkant of rechthoekig?

Ik vind 10 wel een mooi aantal dus ik laat het hier even bij. De kritische lezer zegt nu vast: ‘dat kan ik ook allemaal zonder pop’ en inderdaad, dat kan, je kunt al deze ideetjes zonder pop uitvoeren en als je dat gemakkelijker vindt moet je dat ook gewoon doen maar dan ontdek je niet dat de toevoeging van de pop veel meer los maakt, dat kinderen actiever mee zullen doen en veel meer van zichzelf laten zien en horen. Als je een pop hebt kun je dat uitproberen, wissel de activiteiten af, de ene keer met en de andere keer zonder pop en kijk welke voor jezelf en voor de kinderen het leukst was.

Ik heb hieronder een aantal voorbeelden toegevoegd uit het blog van JaNee, JaNee is dol op de herfst en is er op uitgetrokken om het thema om te zetten in activiteiten. Ik voeg ze toe zodat je kunt zien hoe ik de pop in zet binnen dit thema, dat er een duidelijk leerelement aanwezig is maar dat de pop niet belerend is en haar activiteiten niet brengt als een lesje. JaNee speelt met gegevens en met onderzoeksvragen, van die laatste heeft ze er erg veel maar dat ontdek je nog wel.

Voorbeelden: herfst met een handpop

Thema herfst: JaNee babbelt

Lekker warm

thema herfst: eekhoorns JaNee babbelt

Kijken naar de eekhoorn

Kastanjes en meer…

Thema herfst: JaNee blog

Wandelen door ons bos

Blaadjes van de boom

Thema herfst: JaNee babbelt

Ik heb paddestoelen gezien

Ik hoop dat deze voorbeelden je hebben geïnspireerd en je helpen de pop te gaan gebruiken binnen het herfstthema. Ik wens je alvast heel veel plezier.

Morgen komt er in JaNee haar blog ook een activiteit die aansluit bij het thema van de kinderboekenweek, eerder deze week heeft ze al een activiteit rondom het boek “De poepfabriek” van Marianne Busser en Ron Schröder besproken.

By | 2017-03-06T16:26:24+00:00 oktober 1st, 2015|0 reacties

About the Author:

Ik werk al meer dan 25 jaar elke dag met handpoppen. Vooral omdat de mogelijkheden van de handpop me fascineren, inspireren en raken. Ik ben sinds 2004 de eigenaar van Handpop.nl en in die hoedanigheid niet alleen bezig met het samenstellen van een mooie collectie handpoppen maar ook met de verschillende toepassingen van de handpop.

Laat een reactie achter

X