Werken met vingerpopjes

Werken met vingerpopjes

Vorige week vertelde ik in dit filmpje al dat ik een blog zou schrijven over activiteiten die je met vingerpopjes kunt doen. In bijna elke klas, elk kinderdagverblijf en elke praktijk behoren vingerpopjes tot de vaste inboedel en ook thuis heb je ze vast. Trek de laden en kasten maar eens open, ruim de zolder maar eens op want je hebt ze óf vast een keer zelf gemaakt, óf je hebt ze kunnen sparen bij één of andere actie van een supermarktketen, óf je hebt ooit eens een setje gekocht bij de Action, Xenos of Ikea gewoon omdat het zo’n geweldig kassakoopje was.

Heb je alles overhoop gehaald maar toch geen vingerpopje gevonden? Helemaal nergens? Dan lees je gewoon dit blog en ren je daarna naar de kast om te kijken of je misschien nog oude handschoenen hebt waar je de vingers vanaf kunt knippen, naar de Hema, het Kruidvat, Ikea, Xenos, Action of, als je daar allemaal geen zin in hebt, bestel je ze gewoon bij ons. Het kan allemaal.

Voordat ik begin met het beschrijven van een aantal activiteiten waarbij je vingerpopjes gebruiken kunt, wil ik je een aantal voorbeelden laten zien van spel waarbij alleen de vingers gebruikt worden. Eén van de meest bekende vingerpopjes is misschien wel Lejo, een popje dat bestaat uit twee oogjes die vastgemaakt zijn op twee vingers en zonder woorden heel veel duidelijk maken kan. Er zijn talloze filmpjes van Lejo te vinden op YouTube. Heel inspirerend en goed te gebruiken als activiteit voor bijvoorbeeld wat oudere kinderen.

Een ander, heel inspirerend voorbeeld van spel met alleen vingers dat ook oudere kinderen zeker aan zal spreken is het Finger Breakdance (ik ben fan) en het werk van Barnaby Dixon (geweldig als je het mij vraagt). Fantastisch om te bekijken natuurlijk maar meer voor de hand liggend met vingerpopjes zijn de voorbeelden waarbij kinderen een verhaal uitspelen met vingerpopjes, waarin vingerpopjes een onderdeel zijn van een liedje of waarin vingerpopjes een onderdeel zijn van een vertelling bij bijvoorbeeld een prentenboek. Ook daarvan zijn talloze voorbeelden te vinden op YouTube, zoek maar eens op vingerpopjes, vingerpopjes show of fingerpuppets show. Je ziet dan ook gelijk een heleboel voorbeelden langskomen m.b.t. het zelf maken van vingerpopjes dus daarin heb ik je bij deze gelijk de weg gewezen.

Hoe zet je vingerpopjes in bij een leeractiviteit?

  1. Gebruik ze om ruimtelijke begrippen te oefenen:

Stel je hebt vingerpopjes gebruikt bij een boek, we nemen even “De Poepfabriek” van Marianne Busser en Ron Schröder als voorbeeld. In de Poepfabriek komen verschillende dieren voor en mogelijk heb je één of meerdere dieren in combinatie met het boek gebruikt. Vooral omdat het verhaal levendiger wordt wanneer er ook nog een bewegend popje bij aanwezig is.

Als het verhaal afgelopen is en het boek gesloten hoeft de activiteit nog niet afgelopen te zijn want zelfs met 1 vingerpopje kun je begrippen gaan oefenen. Stel je hebt het muisje uit het boek als vingerpopje. Het muisje kan zich achter het boek verstoppen, kan onder het boek kruipen, kan er naast tevoorschijn komen, kan links of rechts om de hoek kijken, kan over het boek heen springen, etc. Heb je meerdere vingerpopjes dan kun je gaan oefenen met posities t.o.v. elkaar: wie staat er voor aan? wie staat er aan de linkerkant? wie staan er naast elkaar? wie staat er achter…., etc.

2. Gebruik ze om de volgorde te oefenen:

Nodig: vingerpoppetjes die in een verhaal voorkomen.

Vingerpopjes lenen zich uitstekend om te oefenen met de volgorde waarin verschillende personages in een verhaal op komen. Vertel het verhaal, leg de vingerpopjes op de tafel of de grond en vraag de kinderen welk figuurtje er als eerst in het verhaal verscheen, wie kwam daarna, etc.

3. Gebruik ze om begrippen te oefenen:

Nodig: willekeurige vingerpopjes.

Heb je allerlei verschillende vingerpopjes die geen of nauwelijks samenhang hebben? Ook daar kun je lekker mee spelen! Leg ze allemaal op de tafel/grond en vraag de kinderen bijvoorbeeld:

  • welke is het grootst/kleinst? Lukt het om ze van groot naar klein te leggen (of andersom)
  • welke heeft (hebben) een staart/oren/ogen/snorharen?
  • welke is rood, blauw, groen, bruin, grijs, etc.?
  • welke heeft bijv. én rood én blauw in zijn lijf?
  • welke is een dier?
  • welke blaft, blaat, spint, knort, schreeuwt, knaagt, etc.?
  • welke is snel, langzaam, vliegt, kruipt, etc.?

4. Gebruik ze om naar muziek te luisteren of te laten bewegen:

Nodig: verschillende muziekstukken en verschillende vingerpopjes die bij een muziekstuk kunnen passen

Leg de vingerpopjes op tafel zodat de kinderen ze goed kunnen zien. Je hebt verschillende vingerpopjes bij je en je hebt verschillende muziekstukken die je kunt laten horen, de vraag die je steeds stelt is: welk dier past bij deze muziek?

Bij dit muziekstuk: spotify:track:2LcT92PewXFKFkybNLBqBS (Georges Bizet: Toreador song uit Carmen) komt er waarschijnlijk een ander dier bij je op dan bij dit muziekstuk: spotify:track:3xe9rFFf1cxRtCkO0Kp8yl (Carl Orff: O Fortuna uit de Carmina Burana). En dit muziekstuk: spotify:track:5s4ccmbTbxeIlogeIqO5VN (Tchaikovsky: Pas de deux uit de Notenkraker) geeft weer een heel ander beeld dan dit: spotify:track:3X5OIrDX0COe2YmwMcHLN0 (Camille Saint Saëns: The Aquarium uit Carnaval des Animaux)*

Wat horen kinderen wanneer ze naar deze muziek luisteren en welk vingerpopje associëren ze er mee? Welke bewegingen maakt het vingerpopje of zij zelf op de muziek?

*Ik heb deze links van Spotify gekopieerd, voor wie geen Spotify heeft heb ik de namen van de stukken en de componist erbij gezet zodat je op YouTube kunt gaan zoeken, daar zijn deze (bekende) stukken ook vast te vinden.

5. Gebruik ze om kinderen te laten vertellen over onderlinge relaties:

Nodig: verschillende menselijke vingerpopjes.

Je hebt op de tafel verschillende mensfiguurtjes gelegd, bijvoorbeeld een vader, een moeder, een broertje, zusje, opa en oma. Laat de kinderen een popje kiezen en vertellen over de meest ideale uitvoering van dit figuurtje:

De meest ideale vader, moeder, broer, zus, opa, oma:

  • wat doet die?
  • wat kan die allemaal?
  • wat zou die nooit doen?
  • wat moet die nog leren?

En met deze activiteit kom ik aan het einde van dit blog. Er zijn nog veel meer leuke activiteiten te verzinnen met en rondom vingerpopjes dus laat je gedachten er eens over gaan en deel jouw activiteit hieronder zodat wij ook weer van jou kunnen leren.

Tot een volgend blog,

Helen Meurs

By | 2018-02-21T20:37:23+00:00 februari 21st, 2018|0 reacties

About the Author:

Ik werk al meer dan 25 jaar elke dag met handpoppen. Vooral omdat de mogelijkheden van de handpop me fascineren, inspireren en raken. Ik ben sinds 2004 de eigenaar van Handpop.nl en in die hoedanigheid niet alleen bezig met het samenstellen van een mooie collectie handpoppen maar ook met de verschillende toepassingen van de handpop.

Laat een reactie achter

juni 2018
Z M D W D V Z
« feb    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
X